|
Бакота та затоплені села Подністров'я
Розділ розкриває багатство весільних обрядів Подністров'я, які супроводжують кожен етап українського весілля. Від прощання молодої з батьківською хатою та сватання до вінчання і гулянь. Усі ці традиції виражають єднання, шану до родів і побажання щастя молодим. Тут зібрано для вас головні та найцікавіші місцеві весільні традиції, які вдалося дізнатися зі слів старожилів Дністровських сіл.

Медійна колекція весільних фото: зафіксований спадок традицій

Прощання молодої з батьківським вогнищем
Традиція укладати шлюби коло родинного вогнища бере свій початок ще з дохристиянських часів, коли батько або старший жрець нарікали молодят подружжям та просили вогонь поєднати долі 2 молодих людей. Для цього у вогонь кидали пасмо волосся, а перед вогнем ставили требу: хліб і молоко. Релікт даного обряду став частиною стародавнього весільного комплексу, а саме - прощання молодої з батьківським вогнищем, і перехід дівчини до іншого роду і іншого родового вогнища відповідно. При прощанні дівчина мала кинути у піч стрічку або локон з голови, а взамін взяти з домашньої печі декілька жарин, задля того, щоб кинути їх у вогонь, що палає в оселі молодого. Люди вірили, що таким чином можна перенести частинку родинного затишку і тепла в нову родину.
Сватання
На обряді сватання старости намагалися стати ближче до печі. Вважалося, що якщо під час перемовин з батьками нареченої старостам вдасться непомітно виколупати з печі шматочок глини з обмазки чи цегли й покласти його до кишені, сватання обовʼязково вдасться. Якщо сватання вдавалось, то перед тим, як сідати за стіл, тричі вклонялися образам і печі.
Похід за барвінком та запрошення на весілля
Збирання барвінку перед весіллям було цілим ритуалом, яким, власне, і розпочинали весілля або підготовку до нього. Задля цього рано вранці, до сходу сонця до молодої приходили її дружки, і всі разом йшли по барвінок. В дністровських селах збирання барвінку супроводжувалось ритуальними піснями й спеціальними обрядами, які мали забезпечити молодим щасливе подружнє життя.

Наречена йшла обовʼязково з калачем, який був привʼязаний на червоній стрічці. З цим самим калачем вона пізніше буде ходити й просити на весілля. Ще 2 калачі вона бере з собою, щоб потім віддати їх жінці, в якої рвали барвінок.

Зазвичай по барвінок дівчата йшли до лісу, де були барвінкові місця. Але в Бакоті по барвінок ходили не в ліс, а до людей - в город або сад, де спеціально садили барвінок. Хазяйці обійстя, де рвали барвінок, наречена віддавала калачі, а та обовʼязково мала покропити ці калачі, на знак того, що вона дає своє благословіння на цей шлюб.

Перші 4 квіточки молода зрізала через вічко, по дві квітки : собі й молодому. Ці квіточки наречених були особливі, вони звʼязувались червоною ниткою, і пізніше ставали частиною весільного вбрання наречених: вінка молодої та весільної квітки молодого. А поки їх кидали в хустину разом з усім барвінком, який нарізали дружки. Нарізали барвінку багато: 2 великих білих хустини, адже, крім того, що з нього плели вінки, цей барвінок кидали під ноги молодим, коли вони йшли до шлюбу.

Вертались додому з піснями, всім гуртом йшли в дім нареченої. Там барвінок висипали й дівчата-дружки намагалися якомога швидше знайти квіточку наречених - вважалося, хто раніше знайде перевʼязаний барвінок, той скоріше заміж вийде.

Потім барвінок мили в решеті, просушували та перебирали, а вже на вечір дівчата збирались, щоб плести вінки. Це був вечір пʼятниці. Його називали Дівич вечір. В цей вечір дружки насікали барвінок, плели вінок на коровай, і робили квіточку для молодого і молодої. Барвінком також чепурили весільне дерево — гільце. Гільце в Бакоті виготовляла весільна матка. Брали барвінок для виконання й інших весільних ритуалів.

Від молодого теж йшли по барвінок. Тільки не дружки. А світилки. Світилки - молоді, незаміжні дівчата, запрошені на весілля до молодого. Сам молодий ніколи не йшов за барвінком. Він зі своїми дружками в суботу ввечері приходив в дім нареченої, і вона віддавала йому вже зроблену весільну квітку.

“Хай хрещатим барвінком стелиться дорога!” - так благословляли молодих на весіллі. Це побажання означало щиро зичити довголіття, здоров’я, аби краса молодої ніколи не в’яла, вродливими були у них діточки, а життя квітучим, мов той барвінок.

Заручини
Під час заручин наречена весь вечір теж мала бути коло печі. Якщо хлопець був до душі, то дівчина під час обряду символічно колупала піч, ніби благаючи захисту. Якщо вона не погоджувалася вийти заміж за того, кого їй пропонували, то ховалася на печі і до кінця сватання залишалася там.
Гільце
Дім - це місце, де квітне родинне дерево. І символом цього дерева є гільце - обрядове дерево традиційного українського весілля, другий за важливістю символ весільного обряду. Вважалося, що гільце, як і коровай, приносить молодим щастя і захищає від зла.

Гільце, зазвичай, роблять з молоденької вишні, що символізує дівочу вроду та чистоту. взимку гільце роблять з ялинки, бо дерево обов’язково має бути зеленим, «живим». Прикрашати гільце починають за день до весілля на дівич-вечорі. Вбирати гільце можуть тільки дівчата: молода, дружки, світилки. Прикрашають гільце стружкою з кольорового паперу, кількість стружок на деревці повинна бути парною.

Головні елементи гільця - квітки ружі, одна (менша) - для молодого і більша - для молодої. Виготовляти ці елементи могла тільки молода. Коли гільце було вже повністю прикрашене, вона зі старшою дружкою привʼязувала на вершечок гільця 2 великі квітки ружі.

Готове гільце вставляють у буханець хліб, бо хліб, то – «земля» і тільки після цього гільце вручають боярину (дружбі). З цієї хвилини він відповідає за гільце до кінця весільного комплексу.

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ
+380 67 135 48 88

Цитування текстових матеріалів, фотознимків, опублікованих на веб-сайті, дозволяється тільки з зазначенням активного посилання на веб-сайт